Od slávnostného otvorenia Mosta SNP, ktorý je od mája 2018 národnou kultúrnou pamiatkou, uplynie v piatok 26. augusta 50 rokov.
Most SNP bol na svoju dobu architektonickým unikátom, ktorý prepojil
nové sídlisko Petržalka s centrom mesta. Dĺžka mosta je 432 metrov,
dĺžka cesty premostenia 303 metrov a šírka mosta 21 metrov. S hmotnosťou
7337 ton a výškou od základov po vrchol 95 metrov sa v roku 2001 stal
mostnou stavbou storočia na Slovensku.
Už od stredoveku sa v Bratislave prechádzalo cez Dunaj neďaleko Vodnej
veže v Podhradí. Hoci sa tu viackrát nachádzali rôzne dočasné mosty,
prvý stály most vyrástol až o kilometer východnejšie v roku 1890.
Dômyselná, inovatívna konštrukcia a architektonické stvárnenie Mosta SNP
navždy zmenili siluetu hlavného mesta Slovenska. Podoba mosta vznikla v
liberálnych 60. rokoch, ktoré v slovenskom geopolitickom rámci umožnili
rozvinúť princípy predvojnovej moderny. Po deštrukcii bratislavského
Podhradia sa rozhodlo o vybudovaní rýchlostnej komunikácie, ktorá vedie
medzi historickým jadrom a hradom a spája centrum s Petržalkou.
Ponad Dunaj prechádza most, ktorý realizovali podľa víťazného súťažného
návrhu architektov Jozefa Lacka, Ladislava Kušníra a Ivana Slameňa a
statika Arpáda Tesára.
Ide o architektonicky i konštrukčne mimoriadne odvážne dielo, ktoré nemá
na Slovensku obdobu. Vplyv neskorej moderny sa dá pozorovať aj v
riešení šošovkovitej kaviarne na vrchole šikmého pylónu, ktorá bola
pôvodne navrhnutá na pôdoryse trojuholníka. Most SNP bol prvým
asymetrickým lanovým mostom postaveným na Slovensku a druhým tohto typu
na svete.
Jeho otvorenie 26. augusta 1972 sa nieslo v úplne odlišnej atmosfére ako
začiatok výstavby, ktorému predchádzala kritika verejnosti, pretože
kvôli výstavbe mosta padla za obeť značná časť bratislavského Podhradia,
vrátane historicky hodnotných častí Vydrice i nádhernej neologickej
synagógy a aj na petržalskej strane zanikli viaceré hodnotné stavby ako
napríklad secesný Maďarský veslársky klub a časť Sadu Janka Kráľa.
Na počesť 28. výročia Slovenského národného povstania pomenovali Most
SNP. V roku 1993 bol premenovaný na Nový most, čo sa však stretlo s
kritikou a tak sa v roku 2012, pri príležitosti 40. výročia otvorenia
mosta, vrátil k pôvodnému názvu Most SNP. Až do 90. rokov ním prechádzal
hlavný transeurópsky ťah, niekoľkokrát sa cez neho prehnala Formula 1 a
objavuje sa na tisíckach fotografií a pohľadníc.
Most bol definitívne dokončený v roku 1974, kedy uviedli do prevádzky aj
točiacu sa stavbu pripomínajúcu lietajúci tanier - kaviareň Bystrica (v
súčasnosti známu ako UFO) s vyhliadkovou vežou, nachádzajúcou sa vo
výške 95 metrov. Návštevník sa tam dostane výťahom za 45 sekúnd, pričom
sa mu naskytne dohľad až do sto kilometrov. Zaujímavé je, že prvé tri
dni po otvorení bol most sprístupnený len pre chodcov a až potom aj pre
automobilistov.